Morgendrillen

FREGATTSJEF: Martin Bøhn er i dag skipssjef på KNM Otto Sverdrup. Her avbildet da han var skipssjef på søsterskipet KNM Thor Heyerdahl.

Ble servert dyr champagne og gresshopper av fransk kollega

Skipssjef Martin Bøhn starter helst dagen med en kaffekopp sammen med navigatørene på bro om bord på KNM Otto Sverdrup. 

Publisert Sist oppdatert

I spalten «Morgendrillen» stiller Forsvarets forum de samme spørsmålene på e-post til en rekke personer som har en eller annen tilknytning til Forsvaret.

Navn: Martin Hopland Bøhn

Alder: 45

Yrke: Skipssjef på fregatten KNM Otto Sverdrup. 

Sted: Haakonsvern eller på sjøen. 

Når, og kanskje viktigst hvordan, står du opp om morgenen?

– På KNM Otto Sverdrup har vi to besetninger som roterer tre uker på og tre uker av. Når jeg er om bord har jeg ingen fast rutine, da det avhenger veldig av hvilken aktivitet fartøyet holder på med. 

– Et høydepunkt fra inneværende uke var innseiling til Stockholm, hvor vi i skrivende stund ligger fortøyd som en del av Standing Nato Maritime Group one (SNMG1).

– Da tok vi om bord los kl 06.15 og brukte fire timer på seilasen inn til sentrum. Flott skjærgård, sol, frokost og fersk kaffe på bro – en herlig morgen!

Hva er det første du gjør?

– Jeg prøver alltid å starte dagen med en kaffekopp på bro med navigatørene mine, før frokost. Hjemme startes dagen med å kjøre yngstemann på skolen, frokost og lufting av hund.

Når starter arbeidet?

– Om bord starter arbeidet i det vi overtar fartøyet. Som skipssjef er man alltid på vakt, 24/7.

Pensko eller feltstøvler?

– Definitivt feltstøvler, med vernetupp, som er påbudt om bord.

Pumpe jern eller løpe maraton?

– Løpe maraton. Jeg er glad i å trene og liker å komme meg ut i naturen. Pumpe jern innendørs frister lite.

Beste triks for velferd på øvelse?

– Om bord har vi en egen velferdsavdeling som er veldig flinke til å utnytte de mulighetene som finnes. Det være seg quiz, bingo, filmkveld, diverse konkurranser, crew burger og så videre. Vi prøver også å legge til rette for trening. Alt dette må nøye programmeres inn i et ofte tett dagsprogram. 

– Mitt beste tips er derfor å være kreativ, samt benytte de mulighetene vi har i en travel hverdag. For min egen del prøver jeg å få inn en treningsøkt hver dag.

Rareste kulturkrasjopplevelse på øvelse med andre lands styrker?

Da jeg jobbet i Joint Force Command Brunssum (JFCBS/Nato) for noen år siden hadde vi en tradisjon for at hver nasjon på min avdeling, planer og policy (J5), arrangerte en liten samling hver måned.

– Da det var Frankrike sin tur så disket min gode franske kollega opp med dyr champagne og tørkede insekter! Var godt å ha litt i glasset for å svelge ned kakerlakker og gresshopper.

– Hvem ville du aller helst delt en pose FR (feltrasjon) med og hvorfor?

– Min kone og de fire guttene våre. Som en konsekvens av yrket jeg har valgt så har det blitt mye fravær fra hjemmet. Setter derfor stor pris på de gangene vi klarer å samle hele familien, gjerne på tur vekk fra TV og dataspill.

Smartklokke – yay or nay?

– Nay. Om bord er det forbudt med smartklokke så da er valget enkelt. 

– Privat bruker jeg en enkel Garmin-klokke. Mobiltelefonen tar allerede nok oppmerksomhet og jeg har ikke behov for enda en «tidstyv».

Hva er den største utfordringen akkurat nå, for din arbeidsplass konkret og for Forsvaret generelt?

– Personell og kompetanse. Vi må hele tiden jobbe for å være en attraktiv arbeidsplass med konkurransedyktige vilkår. Nå opplever vi i fregattskvadronen, i likhet med mange andre avdelinger i Forsvaret, at vi mister for mange med erfaring og kritisk kompetanse til det sivile, av ulike årsaker. 

– Lønn, forutsigbarhet og uavklart pensjon blir ofte trukket frem. Det må gjøres snarlige grep for å snu denne trenden, i en periode der vi har behov for å styrke Forsvaret.

Powered by Labrador CMS