Ledig stilling:
Foto: Forsvaret
Seniorkonsulent til førstegangstjenestekontoret
Informasjon om stillingen:
Stillingstype: Fast
Arbeidssted: Hamar
Søknadsfrist: 22.11.2024
Om arbeidsgiver:
En jobb i Forsvaret er noe mer enn en jobb. Forsvarets viktigste oppgave er å skape sikkerhet for Norge og trygghet for befolkningen. Uansett hvilken stilling du har, er du med på å ivareta landets og fellesskapets interesser. For å verne om alt vi har og alt vi er, må vi selv leve ut de verdiene vi er satt til å forsvare. Vi ønsker derfor ansatte som bidrar til en god kultur ved å vise respekt og ta ansvar for hverandre, og ha mot til å handle riktig og våge å si ifra.
Som en del av Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS) er du med på å forvalte alt personell i etaten, både vernepliktige og ansatte. Vi har også ansvar for Forsvarets veteranarbeid. Vi har avdelinger i hele Norge, med ledelse og stab på Hamar. Fagmiljøene er plassert i Elverum, Hamar, Harstad og Oslo.
I Forsvaret er det ønskelig at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne. Vi vil sørge for tilrettelegging på arbeidsplassen hvis det er behov for dette. Noen av Forsvarets stillinger kan ha egne helsekrav og krav til fysisk skikkethet.
I henhold til offentlighetsloven § 25 andre ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Det er egne regler for militære stillinger.
Forsvaret benytter elektronisk søknadsbehandling. Attester og vitnemål må legges ved søknaden. Høyere utdanning gjennomført utenfor Norge må være offentlig godkjent av NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Godkjenningen må dokumenteres.
Det blir gjennomført bakgrunnsjekk når sikkerhetsklareringen gjennomføres.
Kontakt:
Navn: Blystad, Geir Ola
Tittel: Sjef førstegangstjeneste
Tlf./E-post: 48 86 80 30
Ønsker du enn spennende jobb som bidrar til forvaltning av alt vernepliktig personell fra de har vært på sesjon til de har startet sin førstegangstjeneste i Forsvaret?
Førstegangstjenestekontoret er ett av kontorene som ligger under avdelingen Personell- og vernepliktsavdelingen (PVA). Kontoret består av både sivilt- og militært tilsatt personell.
PVA har all forvaltning av ansatte og personell som er inne til tjeneste i Forsvaret. Avdelingen har ansvar for lønn og tariff, refusjoner og forvaltning av verneplikten,herunder førstegangstjeneste og styrkedisponering. I tillegg forvalter vi lærlingordningen i Forsvaret.
Forsvarets personell- og vernepliktssenter er leverandør av utøvende HR-tjenester for ansatte og vernepliktige i hele virksomheten.
Hovedoppgavene til førstegangstjenestekontoret er å saksbehandle og forvalte personell fra innrullert igjennom førstegangstjenesten til dimisjonskontroll. Til stillingen ligger ett særlig ansvar for å forvalte vernepliktige akademikere og utvikle ordningen for fremtiden.
Vernepliktig akademikere er personell som har en sivil akademisk utdanning på minst bachelornivå, personellet kan kalles inn til opplæring og tjeneste som befal i Forsvaret.
Arbeidsoppgaver
- Hovedansvar for vernepliktige akademikere (VA) og utvikling av ordningen
- Saksbehandle og forvalte personell til førstegangstjenesten
- Utarbeide saksbehandlingsregler og ajourholde skriv
- Ivareta rådgivning,utvikling og utredning innen fagfeltet.
- Kvalitetssikre at verneplikten blir ivaretatt iht intensjon og lovverk
Kvalifikasjoner
Hvilke kvalifikasjoner trenger du for stillingen?
For å være kvalifisert for stillingen kreves det:
- Utdanning minimum Bachelor-grad, fortrinnsvis innen et av fagene HR, juss eller helse. Minimum 3 års relevant erfaring kan, etter vurdering, kompensere for manglende formell utdanning
- Erfaring fra saksbehandling og personellforvaltning, minimum 2 år
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
- Den som ansettes må kunne sikkerhetsklareres for Hemmelig/Nato secret før tiltredelse.
Det er ønskelig at du har:
- Erfaring fra offentlig forvaltning
- Kunnskap om Lov-og avtaleverk i Staten
- Kjennskap til vernepliktsforvaltning
- Kompetanse innen digital saksbehandling (eksempelvis SAP, DocuLive, Webcruiter)
Personlige egenskaper
Vi ønsker er kollega som:
- Er proaktiv
- Er pålitelig, fleksibel og har gode samarbeidsevner
- Kan jobbe selvstendig, systematisk, strukturert og nøyaktig
- Har evne til helhetsoversikt
- Er opptatt av å yte god service
- Evner å gi og motta veiledning
- Evner å se utviklingspotensiale i dataverktøy og saksbehandlingsprosesser
Merknad krav:
- Kontorets personellsammensetning og teamkompetanse vil bli vektlagt
Vi tilbyr
Hvorfor skal du velge oss?
- Gode muligheter for faglig og personlig utvikling med mange spennende arbeidsoppgaver
- Fleksibel arbeidstid, med mulighet for trening i arbeidstiden
- Godt arbeidsmiljø og engasjerte kolleger
- Gode pensjons og velferdsordninger
- Lønn etter Statens lønnsregulativ som seniorkonsulent (kode 1363) i lønnstrinn 66-75 som for tiden er 646 000 - 759 100 brutto pr år.
- Det trekkes 2% lovbestemt innskudd til statens pensjonskasse.