Ledig stilling:

Er du lederen som skal bidra til at PST håndterer tips og trusler på en god måte?

Søknadsfrist: 22.09.24

Informasjon om stillingen:

Stillingstype: Fast

Arbeidssted: Oslo, Norge

Søknadsfrist: 22.09.24

Om arbeidsgiver:

Politiets sikkerhetstjeneste (PST) er den nasjonale sikkerhets- og etterretningstjenesten og har en viktig rolle i beskyttelsen av demokratiet, borgerne og vitale samfunnsinteresser. PST er en flerfaglig tjeneste med behov for variert kompetanse. Vi har hovedkontor i Oslo og kontorer i alle landets politidistrikter.

Kontakt:

Navn: Roy

Tittel: Leder

Tlf: 23305000

Til PSTs avsnitt for analyse og vurdering av tips og nye trusler søker vi en utviklingsorientert leder som er opptatt av å bygge gode menneskelige relasjoner. 

Avsnittet ligger under seksjonen førsteresponssenteret, som har ansvar for mottak, vurdering, formidling og oppfølging av all innkommende informasjon til PST. Seksjonens mål er å avklare tips, trusler og bekymringsmeldinger så raskt som mulig gjennom dynamisk samhandling med interne ressurser, politiet og andre samarbeidende samfunnsaktører. 

Hvis dette høres spennende ut, og du er klar for en utfordrende lederstilling i en hektisk arbeidshverdag, er du kanskje lederen vi leter etter! 

Arbeidsoppgaver

Som avsnittsleder skal du lede arbeidet med å koordinere, kvalitetssikre og videreutvikle behandlingen av tips, trusler og bekymringsmeldinger samt iverksette passende tiltak for å håndtere truslene.

Avsnittet består av høyt utdannede og kompetente medarbeidere som jobber både selvstendig og i team. Gjennom inkluderende relasjonsbygging, tett oppfølging og transparent kommunikasjon skal du lede dine medarbeidere i arbeidet med å prioritere ulike trusler med korte tidsfrister. Du skal samtidig sikre samhandling på tvers av kompetente fagmiljøer både internt og eksternt.

Som leder i PST skal du utøve daglig sikkerhetsmessig ledelse. Du skal veilede og følge opp dine ansatte slik at de har faglig kunnskap, ferdigheter og holdninger som ivaretar sikkerheten i PST. Som leder representerer du arbeidsgiver og har med dette budsjett- og personalansvar. 

Endringer i stillingsinnhold, arbeidstid og organisatorisk tilhørighet kan forekomme. Det er seks måneders prøvetid for stillingen.

Kvalifikasjoner

For å være aktuell for stillingen må du ha:

  • høyere relevant utdannelse, gjerne innen samfunnsfag, ledelse, etterretning, politi eller Forsvaret.
  • erfaring fra etterretnings- og analysearbeid
  • god kjennskap til politioperative metoder og tiltak

Det er en fordel om du har:

  • ledererfaring med personalansvar
  • erfaring med prosjektledelse eller ansvar for koordinering av tverrfaglige miljøer
  • lederutdanning
  • interesse for nye teknologiske løsninger
  • forståelse for PSTs samfunnsoppdrag og kjennskap til de viktigste samfunnsaktørene som PST samhandler med

Du har interesse for hva det innebærer å ha arbeidsgiveransvar, og har tanker om hvordan du skal representere arbeidsgiver som en leder i PST. 

Personlige egenskaper

Du er en motiverende og tillitsskapende pådriver for utvikling og utnyttelse av ny teknologi, arbeidsmetodikk og nye samarbeidsflater. Du skaper samhandling med dine sterke evner til å kommunisere og bygge relasjoner. Du har solid gjennomføringsevne, høy integritet og bidrar aktivt til forbedringsprosesser. Du er samtidig en trygg og selvstendig beslutningstaker som evner å lede og prioritere i akutte, operative situasjoner.

Ledere i PST legger til rette for og oppfordrer til læring og nytenkning, er målrettede og sørger for god oppfølging for å oppnå ønskede resultater. De jobber aktivt for å skape et motiverende arbeidsmiljø preget av tillit.

For en stilling i PST vil personlig egnethet vektlegges i stor grad, og du må som ansatt inneha egenskaper som utviser pålitelighet, dømmekraft og lojalitet. Videre må du tilfredsstille kravene til sikkerhetsklarering og autorisasjon for STRENGT HEMMELIG og NATO SECRET.

Som ansatt i en sikkerhets- og etterretningstjeneste forventes det at du er fleksibel og villig til å yte ekstra når situasjonen krever det, i henhold til gjeldende regelverk. 

Vi tilbyr

En lederstilling i PST gir deg en unik mulighet til å bidra direkte til å verne om Norges verdier og interesser. Du vil få muligheten til å videreutvikle organisasjonens kapasitet til å forutse og takle nye utfordringer i et samfunn som er i stadig endring. Ledelse er viktig for PST, og vi er derfor opptatt av å støtte og utvikle våre ledere gjennom lederutviklings- og kompetansehevingsaktiviteter.

Som ansatt i PST har du mulighet for å trene i arbeidstiden, samt en god pensjonsordning gjennom SPK (fra lønnen trekkes 2%). 

Stillingen har en årslønn innenfor spennet 821.100 – 942.700 kr (lønnstrinn 78-83) som kontorsjef (SKO 1054). For spesielt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes. Endelig lønnsplassering avhenger av kvalifikasjoner. 

Søknad og prosess

PST er avhengige av å ha et mangfold og en bredde i perspektiver og erfaringer for å løse samfunnsoppdraget. Vi ønsker derfor å tiltrekke oss og rekruttere medarbeidere med ulike bakgrunner og livserfaringer. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke stillinger hos oss, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne. 

Søknaden sendes elektronisk. Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju. Vurdering av evner, fagkunnskap og personlig egnethet gjennom tester og fagdiskusjoner må påregnes. For å kunne sikkerhetsklareres må du være villig til å oppgi opplysninger om deg selv og dine nærmeste. Mer informasjon vil bli gitt i løpet av rekrutteringsprosessen. 

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har søkt om ikke å bli oppført på offentlig og utvidet søkerliste. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.

Powered by Labrador CMS