Ledig stilling:

Politiet søker avsnittsleder (sko1407)
Søknadsfrist: 27.06.22
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Arbeidet med å gi befolkningen korrekte og sikre ID-dokumenter er en viktig samfunnskritisk oppgave. Pass- og ID-kontorene er grensesnittet for verifisering av en person - en identitet i Norge.
Tjenesten med ID-utstedelse baserer seg på ICAOs "Best Practice" og i Norge betyr det at det er to nivåer involvert i utstedelsen av ID-dokumenter. Kontrollinjen mottar søknader, kontrollerer og verifiserer medbrakte dokumenter som igjen legges til grunn for søknad om nye dokumenter. For tiden er det ordinære pass, ekstrapass, midlertidige pass, samt nasjonale ID-kort med og uten reiserett som er de aktuelle dokumentene som utstedes. Det er forventet at nasjonale ID-kort for utlendinger vil bli en del av porteføljen i løpet av 2023. I Agder politidistrikt har vi pass- og ID-kontor i Farsund, Kristiansand og Arendal.
Vedtakslinjen er neste nivå, hvor alle tvilstilfeller og avvik blir håndtert. Vedtakslinjen er også klageforberedende enhet for eventuelle klagesaker.
Det er nå ledig en stilling som avsnittsleder for kontrollinje Pass og ID , og vedkommende skal ha personal- og fagansvar for denne tjenesten i Agder politidistrikt. Vedkommendes oppgaver relaterer seg også til forvaltning av turnus- og tjenestelister, saksbehandling av søknader om pass og nasjonale ID-kort samt andre forvaltningsmessige gjøremål ved behov.
Alle saksbehandlere, inkludert avsnittsleder, må gjennomføre obligatorisk opplæring, samt bestå en avsluttende prøve innen det blir gitt tilgang til saksbehandlingssystemet.
Arbeidsoppgaver
- Lede avsnittet i tråd med regelverk, instruksverk, handlingsplaner og funksjonsoversikten for FUFSR, herunder å sørge for at det skjer i nært samarbeid med seksjonsleder og/eller driftsenhetsleder
- Faglig leder for sitt fagfelt i Agder politidistrikt
- Ansvarlig for at øvrige ansatte utfører sine oppgaver i henhold til stillingsbeskrivelse, samt være en faglig ressursperson for disse
- Kontaktledd til relevante samarbeidspartnere innenfor fagområdet
- Utøve personalansvar og ledelse i tett dialog med seksjonsleder
- Saksbehandling i kontrollinjen
- Bistå med andre forvaltningsgjøremål ved behov.
Kvalifikasjoner
Nødvendig:
- Relevant utdanning på bachelornivå. Lang og relevant erfaring kan i særlige tilfeller kompensere for utdanningskravet.
- Utdanning og/eller erfaring innen fagområdene.
- Ledererfaring
- Meget god norsk skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Førerrett klasse B
Ønskelig:
- Utdannelse innen ledelse- og/eller juridiske fag
- Fordelaktig med erfaring fra kundebehandling og selvstendig saksbehandling
- Behersker engelsk og gjerne flere språk
- Kunnskap om politiets datasystemer
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41. Skikkethetsvurdering foretas før innkalling til intervju, ved å søke samtykker du samtidig til at dette gjennomføres.
Annet:
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det, dersom dette er mulig.Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer om dette på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling. For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Personlige egenskaper
- Gode samarbeidsevner, bidra til at alle ansatte får utnyttet sin kompetanse og egenskaper.
- Evne til å takle stress, bevare roen og arbeide under press
- Evne til å planlegge, organisere og ferdigstille
- Være kreativ og løsningsorientert innenfor det rammeverket vi skal forholde oss til
- Resultatorientert og god beslutnings- og gjennomføringsevne
- Godt helhetlig blikk og evne til strategisk og langsiktig arbeid
- Samfunnsorientert og forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag
- Medarbeiderorientert og evne til å motivere, støtte og utvikle medarbeidere
Som medarbeider i politiet kjennetegnes du av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Vi jobber sammen for fellesskapets beste i tråd med lover, regler og våre verdier. Du kan lese mer i vår medarbeiderplattform og i våre etiske retningslinjer.
Vi tilbyr
En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som Avsnittsleder (stillingskode sko 1407), fra kr 626100,- til 665700,- brutto per år. tilsvarende lønnstrinn 68-71. Som følge av pågående prosesser som omhandler lønn, vil høyere lønn kunne bli vurdert.
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Gode arbeidsbetingelser (f.eks. fleksibel arbeidstid, sommertid, trening i arbeidstiden o.l.)
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette i forkant av eventuell offentliggjøring.